čtvrtek 14. června 2012

OSM 3 JOSM, první editace

V tomto článku se seznámíme s prostředím JOSM, nejpoužívanějšími nástroji a zkusíme provést nějaké drobné úpravy.

Takže předpokládám, že máte gpx soubor se svou trasou. Jestli váš gps přístroj ukládá data do jiného formátu a JOSM ho nezná, můžete ho zkusit překonvertovat např. pomocí webového nástroje GPS Visualizer.

Po spuštění JOSM zvolte Soubor->Otevřít... a vyberte vaši trasu v gpx.

gpx soubor v JOSM

Po otevření souboru se zobrazí trasa na černém podkladě. Barevné schéma lze měnit, já mám pro lepší přehlednost nastavené zobrazení gps bodu na červenou barvu. Tohle lze provést v nastavení do kterého se dostanete pomocí Upravit->Nastavení kde je záložka Nastavení Zobrazení a Barvy, tady najdeme gps bod a dáme Vybrat.

Teď popíšu barevně zvýrazněné nejpoužívanější nástroje. Zatím nic kreslit nejde, protože nemáme stažené žádné data, pro vyzkoušení si popisovaných nástrojů můžete vytvořit novou vrstvu pomocí Soubor->Nová vrstva.

Vlevo nahoře jsou nástroje, tady je nejpoužívanější výběr, kterým můžeme uzly, cesty i plochy nejenom vybrat, ale také přesouvat. Další používaný je kreslit uzly, kterým lze vytvářet všechny druhy elementů. Samotný uzel vytvoříme jedním klikem a stisknutí klávesy Esc, nebo změnou nástroje na výběr. Pro nakreslení cesty klikáme dál a pokud ji uzavřeme můžeme pomocí dodatečných tagů vytvořit i plochu.

Další panel s tlačítky je vlevo dole. Je tam to samé jako v horní nabídce Okna, a můžeme takto uspořádat pracovní plochu podle potřeb. Zobrazené okna mám dané napravo.

První zobrazené okno jsou Vrstvy. Zatím je tam pouze vrstva s otevřeným gps souborem, ale po stažení dat přibude nová vrstva s daty. Další vrstvy můžeme přidávat otvíráním dalších souborů, nebo použít některé z mapových podkladů z horní nabídky. Pro OSM lze v ČR legálně použít například foto mapy UHUL:ORTOFOTO, které jsou černobílé a zastaralé, ale někde se pro kontrolu dají použít, nebo katastrální mapy CUZK:KM. Pokud v nabídce mapových podkladů nejsou bude je potřeba přidat v Upravit->Nastavení v záložce Nastavení vrstvy leteckých snímků ikonka s WMS, TMS. U vrstev lze měnit průhlednost, což také může pomoci k lepší přehlednosti při editaci.

Další zobrazené okno je okno Vlastnosti/Členství, tady lze aktuálně vybranému objektu přiřadit tagy tlačítkem ₊Přidat. Pokud chcete tag naklikat, můžete vybrat objekt a v horní nabídce zvolit Předvolby.

Posledním oknem je okno Filtr. Jedná se o velmi užitečný nástroj kterým si můžeme pro lepší přehlednost ve stažených datech skrýt ty elementy s tagy, které nás zrovna nezajímají. Můj přednastavený filtr je vhodný především při editaci cest. Kompletní filtr lze vypnout zavřením okna a opět zapnout z levé nebo horní nabídky.

Poslední k popisu zbývá v horní nabídce položka Nástroje. Jsou zde nástroje, kterými lze s objekty pracovat. K nejpoužívanějším při editaci cest patří Rozdělit cestu, Spojit cesty, Spojit uzly, Rozpojit uzly. Tyto si vyzkoušejte, měli byste s nimi vystačit.

První Editace

Pro stažení dat zvolte Soubor->Stáhnout z OSM... Vyberte oblast kterou chcete stáhnout. Pozor ! Příliš velké oblasti stahovat nejdou a nebo to může výrazně zvýšit čas stahování, proto vždy stahujte co nejmenší oblast se kterou potřebujte pracovat. Při stahování lze zaškrtnout že chcete stahnout i Surová GPS data. Pokud trasu už před vámi někdo projížděl může se to hodit pro kontrolu jestli jsou vaše data podobná. Také doporučuji váš gpx soubor nahrát na server, to uděláte na webové stránce s mapou vlevo odkazem GPS Traces a pak upload a trace. Může se to hodit při příští editaci vám, nebo někomu dalšímu, z více dat se dá pozice trasy lépe odhadnout. Přeci jen přesnost GPS navíc v lese nedosahuje nejlepších výsledků. Dále doporučuji při editaci průběžně ukládat, abyste při nečekané situaci o změny nepřišli. Uložit stačí pomocí nabídky Soubor->Uložit.

Stažená oblast s chybějící cestou bez použití filtru.
Totéž s mojím přednastaveným filtrem, mnohem přehlednější.
Na obrázku lze vidět jak moc nám filtr může pomoct. Teď stačí naklikat cestu zhruba podle červené gps trasy. Nepřehánějte to s množstvím uzlů, protože ne vždy musí gps záznam přesně odpovídat realitě, pro kontrolu můžete zkusit přidat ještě další mapový podklad třeba již zmiňované UHUL:ORTOFOTO. V konkrétním případě nám foto mapa moc nepomůže, protože stažená oblast je v lese.

Nakreslená cesta
Teď zbývá elementu cesty přidat tagy určující o jaký mapový prvek se jedná. Prvek vybereme a přidání provedeme v okně Vlastnosti/Členství tlačítkem ₊Přidat. Čím víc údajů přidáte tím lépe. Jedná se o lesní cestu proto připadá v úvahu buď highway=track, nebo lesní pěšina highwat=path. Pro další možnosti doporučuji prostudovat wiki. Případně se k podrobnému popisu lesních cest dostaneme v některém z dalších článků.

přidání tagu highway

Další můžete přidat třeba tag popisující zdroj dat, source=gps. Tímto je přidání cesty kompletní a zbývá odeslat data zpět na server. Předtím ještě doporučuji provést kontrolu validity. To provedete v okně Výsledky validace a kliknutím na tlačítko Zkontrolovat proběhne kontrola a případné chyby zvýrazní. Některé chyby, především ty, které jste nezpůsobili vy můžete ignorovat, nebo se pokusit o jejich nápravu, ale dávejte pozor, abyste situaci ještě nezhoršili. V případě závažných chyb vás na to JOSM upozorní při nahrávání dat. To provedeme v nabídce Soubor->Nahrát data. Zobrazí se seznam změn a je vyžadován krátký slovní komentář o jaké změny se jedná. Potom stiskněte Nahrát změny na server. Při velké editaci tohle může chvíli trvat. Změny se na mapách neprojeví ihned, je potřeba počkat na přerenderování mapy, to může trvat od několika hodin až po několik měsíců. V klasickém mapniku proběhnou změny poměrně rychle do několika dnů, ale třeba v cyklistických mapách to trvá o poznání déle. Česká MTB mapa je renderována každý týden.

Žádné komentáře:

Okomentovat