čtvrtek 14. června 2012

OSM 2 Princip

V dnešním článku si ukážeme jak na editaci dat v OSM, čím jsou data v OSM reprezentována, jaké jsou možnosti editace a jaký software se dá použít. Vzhledem k rozsáhlosti článku si necháme názornou ukázku na další díl.


Než s editací začnete budete potřebovat účet, zaregistrovat se můžete tu https://www.openstreetmap.org/user/new.

Editace dat v OSM probíhá tím způsobem, že si stáhnete aktuální data z vybrané oblasti kde chcete editovat do svého editoru. S těmi můžete libovolně pracovat a po všech úpravách opět odeslat zpět na server. K tomuto existuje hned několik programů.

Pro první vyzkoušení je asi vhodný editor přímo ve webovém prohlížeči (Potlach). Naleznete ho na stránce s mapou v záložce Edit http://www.openstreetmap.org/. Nemusíte vybírat oblast stahovaných dat, ty se stáhnou automaticky podle aktuálního pohledu a po uložení odešlou.

Pokud to ale s OSM myslíte vážně lepší je podívat se po nějakém desktopovém programu. Těch je hned několik, z nich nejznámější je asi JOSM, napsaný v Jave. Další možností je například Merkaartor.

Veškeré provedené změny se v mapách neprojeví okamžitě. K vytvoření grafické podoby mapy z dat je potřeba mapu vyrenderovat a to obvykle nějaký čas trvá. Tento proces probíhá automaticky.

Data v OSM jsou reprezentovány uzly (Node) , jedná se vlastně o konkrétní body na mapě. Spojením více uzlů vzniká cesta (Way), ta může být otevřená , nebo i uzavřená , speciálním případem uzavřené cesty je plocha (Area) ta ale vzniká až přidáním speciálního popisu (Tag) např. area=yes.
Přehled všech elementů naleznete zde. Relace si popíšeme v samostatném článku.

přehled elementů v editoru JOSM


Tyhle elementy sami o sobě nic neznamenají a v mapách se nebudou ani renderovat, ale jsou velice důležité, jedná se o stavební prvky, kterými vytváříte vše co na OSM můžeme vidět. Pro vytvoření požadovaného objektu potřebujeme konkrétnímu elementu přidat popisující tag. Těch je spousta a dají se různě kombinovat, všechny neznám a všechny popisovat nějak dopodrobna nebudu. V JOSM si můžete některé tagy naklikat v menu předvolby. Jenom pár příkladů z praxe k čemu se jednotlivé elementy dají použít.

Uzly: v lese nejčastěji přístřešky (amenity=shelter) viz. wiki, dále rozcestníky, tady nutno použít kombinaci tagů information=guidepost a tourism=information a některé volitelné tagy např. nadmořskou výšku ele=1250

Cesty: nemusí reprezentovat pouze cestu (highway), ale třeba i plot (barrier), nebo potok (waterway)

Plocha: jedná se nejčastěji o využití krajiny (landuse), nebo (natural). Jde takto otagovat les (landuse=forest), louku (landuse=meadow), obydlenou oblast (landuse=residential), pole (landuse=farmland). Přehled jak tagovat vegetaci. Dále například domy (building=yes) nebo některé tagy pro cesty např. highway je možné použít s tagem (area=yes) a vytvořit tak plochu.


Pro více informací je dobré prohledat wiki, nebo si stáhnout oblast a podívat se na data přímo v editoru. Případně je možnost přímo ve webovém prohlížeči zvolit Edit->Browse Map Data




V dalším díle už ukázka z praxe přímo z gps souboru.

Žádné komentáře:

Okomentovat